Moodle: matricular els alumnes del segon quadrimestre

Després del pas anterior (reiniciar el nostre curs a l’entorn Moodle), cal matricular els alumnes del nou cicle acadèmic (quadrimestre, en aquest cas). Si feu aquesta operació immediatament després del reinici del curs, us en podreu saltar els primers tres passos perquè ja us trobareu en el lloc adequat. Si heu reiniciat el curs en una sessió de treball anterior, el primer que haureu de fer serà anar al curs en qüestió; imaginem que us trobeu en aquesta situació i descrivim el procés des del principi:

  1. Comprovem que ens trobem al Moodle i que hi hem entrat amb el nostre usuari.
  2. Ens movem pel bloc Categories de cursos i cerquem la matèria exacta on volem inscriure els nous alumnes («ESO 1r – Literatures orientals en el nostre exemple»: un curs inexistent).
  3. Un cop arribem al curs, ens oblidem del bloc lateral Navegació i ens centrem en el següent, Administració.
  4. Dins d’Administració, de seguida trobem el menú Usuaris: cliquem a sobre seu i veurem el submenú Usuaris inscrits; cliquem també a sobre d’aquest.
  5. Arribem a la pàgina dels participants en el curs i veiem que només hi som nosaltres, és a dir, el professor editor. Per poder matricular-hi els alumnes (que ja han d’estar donants d’alta al Moodle del centre, és clar), cliquem sobre el botó Inscriviu usuaris i observarem que s’obre una finestra amb aquest mateix nom.
  6. A la finestra Inscriviu usuaris, veiem que hi ha un quadre de Cerca a prop del títol Seleccioneu usuaris; en aquest quadre, escrivim el nom de l’alumne (o el seu cognom). Si es localitza un alumne coincident, apareixerà el seu nom i cognoms per sobre del quadre: si és l’alumne que cercàvem, clicarem a sobre d’aquesta petita fitxa i s’afegirà a la llista d’alumnes que desitgem matricular. Si hi hem escrit un nom o un cognom molt comú, és molt probable que hi veiem un breu llista d’alumnes: en aquest cas, només hem de clicar sobre el nom de l’alumne que cercàvem.
  7. Repetim el pas anterior per a tots els alumnes de la nostra llista.
  8. Un cop veiem, per damunt del quadre de cerca, els noms de tots els nostres alumnes, ens assegurem que els anem a assignar el rol correcte, el rol d’alumnes (sol estar preseleccionat) i procedim a clicar sobre el botó Inscriu el usuaris i les cohorts seleccionades.

I, tot seguit, contemplarem amb satisfacció la llista dels alumnes que acabem de matricular.

El següent vídeo de Jordi Monteagudo il·lustra el procés.

Possibles problemes en el pas anterior i com solucionar-los

De vegades, escrivim el nom d’un alumne tal com apareix a la nostra llista i el sistema de cerca no el localitza: a què es pot deure i com ho solucionem en cada cas? Tot seguit, us deixo una llista amb els casos que m’he trobat fins ara.

  • Ús d’hipocorístics. De vegades, la nostra llista no mostra el nom real de l’alumne, sinó l’hipocorístic que fa servir amb la família i els amics; en canvi, al Moodle apareix amb el nom oficial. Així, els canvis entre Josep i Pep ens poden fer patir una mica. Estratègies: proveu amb el primer cognom o amb el segon, o alterneu l’hipocorístic amb la forma oficial del nom.
  • Nom compost. En alguns casos, si l’alumne té un nom compost, pot passar que només ens n’hagen passat un dels elements, però, per casualitat, l’element que figura a la llista del Moodle n’és un altre. Estratègia: esbrinar el nom real de l’alumne i anar provant amb els diversos elements del nom compost.
  • Ús inadequat de majúscules i minúscules. En altres ocasions, escriviu el nom com cal (amb la inicial en majúscula) i no us hi surt res; potser el nom, al Moodle, apareix amb la inicial en minúscula. Estratègia. proveu de escriure malament, proveu d’escriure sempre en minúscules (en el context que estem descrivint).
  • Ús inadequat d’accents i dièresis. Moodle considera que «a», «à», «á», «â» i «ä» són cinc caràcters diferents: si heu escrit una opció i, malauradament, el nom de l’alumne figura al Moodle amb qualsevol de les altres quatre, el cercador no el trobarà. Estratègia: aneu provant amb les altres opcions (i amb una mica de paciència).
  • L’alumne no ha estat inscrit al Moodle. Considereu aquesta possibilitat (i només en darrer lloc) si l’alumne es va matricular al centre amb el curs començat. En aquest cas, demaneu a qualsevol administrador del Moodle que comprovi si realment no disposa encara d’usuari propi i, si cal, que el doni d’alta.

Però, jo he de matricular els 125 alumnes de 4t ESO? Un per un?

No, home, no! El mètode que hem descrit ací, manual, només és pràctic quan cal matricular fins a una vintena d’alumnes en una matèria. Concretament, és una bona opció per matricular els alumnes de les optatives d’ESO, que solen funcionar amb grups molt reduïts.

En canvi, per a matrícules de grans quantitats d’alumnes, treballar amb cohorts és molt més eficient. «Moodle: Matricular alumnes massivament amb cohorts», pròximament en aquesta pantalla.

Quant a Giorgio Grappa

Algú fa cas de les coses que els blocaires escriuen sobre ells mateixos? El comentari més sincer que he llegit als "about me" és aquell de: "si vols saber res de mi, pots llegir el meu bloc."
Aquesta entrada s'ha publicat en GNU/Linux, Moodle, programari lliure i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixeu un comentari (si us ve de gust)...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s